Leon de Groot

Mede-eigenaar, Accountmanager
Leon de Groot - Team - De Groot Horecagroothandel

Liever onder de klanten

Het gaat mede-eigenaar en accountmanager Leon de Groot om problemen oplossen en meedenken. Hij doet alles voor zijn klanten en vindt dat niet meer dan normaal

We hebben niet alleen contact met de klant als er iets is. Ze kunnen altijd bellen.

Hoe het begon

“Dit bedrijf is alles voor mij. Ik heb nog nooit een baas gehad. Toen mijn vader er geen zin meer in had, ging ik van school af en ben ik gelijk ingesprongen. Het kwam wel mooi uit: ik zat in zes vwo en ik had geen zin om naar de universiteit te gaan. Mijn zus en ik hebben toen besloten om het over te nemen. Wij hebben het bedrijf financieel gezond gemaakt en laten bloeien.

Nooit spijt van gehad. Mijn zus Jolanda is de topondernemer en zonder haar had ik het niet gedaan, maar andersom zij ook niet. Het had niet zo gewerkt als we niet samen waren geweest. Ik ben heel analytisch en zij is heel sociaal naar het personeel toe. Zo vullen we elkaar aan.”

Relatie met de klant

“Ik ben het liefst onder de klanten. Op kantoor zitten vind ik niet eens leuk. Ik houd van: relatiebeheer; nieuwe klanten vinden; lekker onderweg zijn. Dat vind ik heerlijk. Inleven in een klant is iets wat bij mij vanzelf gaat. Dat zit in mijn karakter. Ik ben een gevoelspersoon. Dat is een groot voordeel in onze branche.

We hebben niet alleen contact met de klant als er iets is. Er zijn periodes dat mensen veel bestellen via de computer en er minder contact is. Dan is het juist erg belangrijk om even langs te gaan. Ze kunnen altijd bellen. Toch is het fijn om ook voordat het mis is, er te zijn om mee te denken. Dan krijg je ook van alles mee en soms ook verbeterpunten en daar kunnen wij weer wat mee. Ik ben sociaal en straight to the point, en kan dat ook van anderen hebben. Sterker nog, ik heb dat liever.”

Onze kracht

“Wij doen de dingen gelijk. We schuiven niet vooruit. Wij kunnen dat door discipline en dat verlangen we van iedereen die hier werkt. Het kan altijd druk zijn, maar nooit te druk om te communiceren. Zo weet de klant altijd waar die aan toe is.”